WYJAŚNIENIA MPiPS
Z 10 KWIETNIA 2015 R.
W SPRAWIE UPRAWNIEŃ DO URLOPU WYCHOWAWCZEGO I OBNIŻENIA W TYM CZASIE
WYMIARU ETATU
Na podstawie art. 186 Kodeksu pracy pracownik zatrudniony co najmniej 6 miesięcy ma prawo do
urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Wymiar
urlopu wychowawczego wynosi do 36 miesięcy. Urlop jest udzielany na okres nie
dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 5 roku życia i może być wykorzystany
najwyżej w 5 częściach.
Natomiast zgodnie z art. 1867 § 1 k.p. pracownik uprawniony do urlopu wychowawczego może złożyć
pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru czasu pracy do wymiaru nie
niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym mógłby korzystać
z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika.
W świetle tych przepisów należy
stwierdzić, że prawo do obniżenia wymiaru czasu pracy na podstawie art. 1867 k.p. jest odrębnym i niezależnym uprawnieniem wobec urlopu
wychowawczego aczkolwiek z tym urlopem funkcjonalnie powiązanym z tego względu,
że przysługującym pracownikowi uprawnionemu do urlopu wychowawczego.
W ocenie Departamentu Prawa Pracy MPiPS
oznacza to, że są to dwa różne wobec siebie uprawnienia i regulacje dotyczące zasad wykorzystywania
urlopu wychowawczego nie mają zastosowania do obniżenia wymiaru czasu pracy
przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego. Korzystanie przez
pracownika z uprawnienia do obniżenia wymiaru czasu pracy na podstawie art. 1867
k.p. nie wpływa na wymiar korzystania przez niego z urlopu wychowawczego, a
także do jego pięciu części.
Jednocześnie Departament informuje, że prezentowane
opinie nie mają charakteru wiążącego dla pracowników, pracodawców, organów
kontroli, ani sądów. Departament podkreśla, że w myśl art. 10 ustawy z 13
kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2012 r., poz. 404 ze
zm.) udzielanie porad w zakresie przestrzegania prawa pracy należy do
ustawowych zadań PIP. W razie dalszych wątpliwości w tej lub innych sprawach
związanych z prawem pracy radzimy zwrócić się do właściwego Okręgowego
Inspektoratu Pracy .
STANOWISKO GIP
Z 16 MARCA 2015 R.
W SPRAWIE PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ KIEROWCY
(GNP-501/364-4560-3-1/15/PE-RP)
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy
kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 z późn. zm.) podróżą służbową jest każde
zadanie służbowe polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
a)
przewozu
drogowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy oraz inne
miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie,
przedstawicielstwa i oddziały lub
b)
wyjazdu poza
miejscowość, o której mowa wyżej, w celu wykonania przewozu drogowego.
W świetle powyższego, należałoby uznać, że w przypadku kierowcy, który
w celu realizacji zadania przewozowego wyrusza z miejscowości będącej siedzibą
pracodawcy, następnie przejeżdża przez kilka miejscowości w których
zlokalizowane są oddziały lub filie pracodawcy (dokonując w nich rozładunku i
załadunku towaru) i powraca do bazy, mamy do czynienia z jedną podróżą
służbową.
W przypadku podróży krajowej przepisy nie określają momentu rozpoczęcia
podróży, niemniej mając na uwadze brzmienie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167),
zgodnie z którym należność z tytułu diet oblicza się za czas od rozpoczęcia
podróży krajowej (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu) po wykonaniu zadania
służbowego, należałoby przyjąć, że podróż służbowa kierowcy, który rozpoczyna
trasę w miejscowości siedziby pracodawcy i wyjeżdża poza tę miejscowość w celu
realizacji zadania przewozowego, zaczyna się od momentu faktycznego jej
rozpoczęcia (wyjazdu), a nie dopiero od przekroczenia granicy miejscowości, w
której znajduje się siedziba pracodawcy.
Należy przy tym odróżnić sytuację, w której kierowca wykonuje przewozy
drogowe na terenie miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy nie
będąc w podróży służbowej (a więc nie wyjeżdża poza tę miejscowość), od
sytuacji, w której kierowca rozpoczyna podróż służbową w miejscowości siedziby
pracodawcy.
Przedstawione stanowisko jest wyłącznie opinią w przedmiotowej sprawie
i nie ma charakteru wiążącego dla stron stosunku pracy i innych organów.