WYJAŚNIENIA MPiPS
Z 14 LISTOPADA 2014 R.
W SPRAWIE WPŁYWU KORZYSTANIA Z OBNIŻENIA WYMIARU CZASU PRACY NA WYMIAR
URLOPU WYCHOWAWCZEGO
Okres pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy
przez pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego nie wpływa na wymiar urlopu
wychowawczego.
Na podstawie art. 186 Kodeksu pracy pracownik zatrudniony co najmniej 6 miesięcy ma prawo do urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej
opieki nad dzieckiem. Wymiar urlopu wychowawczego wynosi do 36 miesięcy. Urlop
jest udzielany na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 5 roku
życia i może być wykorzystany najwyżej w 5 częściach.
Natomiast zgodnie z art. 1867 § 1 kp pracownik uprawniony do urlopu
wychowawczego może złożyć pracodawcy pisemny wniosek o obniżenie jego wymiaru
czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa
pełnego wymiaru czasu pracy w okresie, w którym
mógłby korzystać z takiego urlopu. Pracodawca jest obowiązany uwzględnić
wniosek pracownika.
W świetle powyższych przepisów należy
stwierdzić, że prawo do obniżenia wymiaru czasu pracy na podstawie art. 1867 kp jest odrębnym i niezależnym uprawnieniem wobec urlopu
wychowawczego aczkolwiek z tym urlopem funkcjonalnie powiązanym z tego względu,
że przysługującym pracownikowi uprawnionemu do urlopu wychowawczego.
Oznacza to, w opinii Departamentu Prawa
Pracy, że są to dwa różne wobec siebie uprawnienia i mające odrębne regulacje
dotyczące zasad ich wykorzystywania. Tym samym okres pracy
w obniżonym wymiarze czasu pracy przez pracownika
uprawnionego do urlopu wychowawczego nie wpływa na wymiar urlopu wychowawczego.
Natomiast z prawa do pracy w obniżonym wymiarze czasu
pracy na podstawie art. 186 kp pracownik będzie korzystał przez okres, w którym będzie
spełniał ustawowe warunki uprawniające go do urlopu wychowawczego.
Jednocześnie Departament Prawa Pracy
informuje, że Ministerstwo nie jest uprawnione do wydawania wykładni
obowiązujących przepisów, a poglądy prawne Departamentu nie są wiążące dla
stron stosunku pracy, sądów pracy
oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Wiążący charakter dla stron mają jedynie
orzeczenia sądowe wydawane w indywidualnych sprawach.
Ponadto Departament informuje, iż organem
uprawnionym do udzielania porad z zakresu prawa pracy
jest Państwowa Inspekcja Pracy (art. 10 ust. l pkt 7
lit. e ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, Dz. U. z 2012
r., poz. 404 ze zm.).
STANOWISKO MPIPS
Z 24 PAŹDZIERNIKA 2014 R.
W SPRAWIE DZIELNIKA DO OBLICZANIA STAWKI GODZINOWEJ
WYNAGRODZENIA PRZY INNEJ NIŻ NORMATYWNA LICZBIE GODZIN ROZKŁADOWYCH
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania
wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz
wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków
wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie
pracy (Dz. U. Nr 62, poz.
289, z późn. zm.) przy obliczaniu dodatku za pracę w
godzinach nadliczbowych za jedną godzinę według składników wynagrodzenia
określonych w stawce miesięcznej w stałej wysokości - należy tę stawkę
podzielić przez liczbę godzin pracy przypadających do
przepracowania w danym miesiącu. W świetle § 12 tego rozporządzenia w celu
obliczenia wynagrodzenia, ustalonego w stawce miesięcznej w stałej wysokości,
za przepracowaną część miesiąca, jeżeli pracownik w tym miesiącu był nieobecny
w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą, i za czas tej nieobecności nie
zachowuje prawa do wynagrodzenia - miesięczną stawkę wynagrodzenia dzieli się
przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i
otrzymaną kwotę mnoży się przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy z tych przyczyn. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia
odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
W opinii Departamentu Prawa Pracy w MPiPS
sformułowania „liczba godzin pracy przypadających do
przepracowania w danym miesiącu” użyte w § 4 rozporządzenia oraz „liczba godzin
przypadających do przepracowania w danym miesiącu” użyte w § 12 rozporządzenia
oznaczają liczbę godzin, do przepracowania których pracownik zobowiązany jest
zgodnie z wymiarem czasu pracy w tym miesiącu (a nie
liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu zgodnie z rozkładem czasu pracy konkretnego pracownika). Oznacza to, że niezależnie
od faktycznej długości okresu rozliczeniowego, w celu wyliczenia dodatku za
pracę w godzinach nadliczbowych oraz wynagrodzenia za część miesiąca „liczbę
godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu” oraz „liczbę godzin
przypadających do przepracowania w danym miesiącu” należy przyjąć miesięczny
wymiar czasu pracy, obliczony w sposób przewidziany w
art. 130 Kodeksu pracy.
Jednocześnie Departament informuje, że prezentowane opinie nie mają charakteru
wiążącego dla pracowników, pracodawców, organów kontroli ani sądów.
Z poważaniem
Biuro Promocji i Mediów
MPiPS