PISMO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 10 MAJA 2013 R.
W SPRAWIE AKUTALIZACJI INFORMACJI O WARUNKACH ZATRUDNIENIA
(GNP-249-4560-3-1/13/PE/RP)
W ocenie Głównego Inspektoratu Pracy
obowiązek wskazany w przepisie art. 29 § 32 i 33 Kodeksu pracy, powinien być realizowany w chwili zaistnienia zmian
w warunkach zatrudnienia. Sformułowanie „(…) niezwłocznie, nie później jednak
niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian” jednoznacznie
wskazuje, że chodzi o informację o zaistniałej zmianie, a nie zmianie, która ma
dopiero nastąpić. Celem wskazanego przepisu jest bieżące informowanie
pracownika o jego warunkach zatrudnienia, a nie o hipotetycznych warunkach,
które mogą, ale nie muszą zaistnieć w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Przyjęcie założenia, że pracownik miałby pamiętać o pouczeniu sprzed kilku lat,
kłóciłoby się zarówno z wykładnią gramatyczną, jak i celowościową, przytoczonego
przepisu.
W związku z tym Główny Inspektorat Pracy
stoi na stanowisku, że nie jest prawidłowe jednoczesne sporządzanie informacji
aktualnej i dotyczącej warunków, które ulegną zmianie z upływem określonego
czasu. Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia musi być zawsze
sporządzana na bieżąco, po zaistnieniu zmian w warunkach zatrudnienia
pracownika (w szczególności dotyczy to upływu okresu 6 miesięcy i 3 lat
zatrudnienia u danego pracodawcy, w odniesieniu do okresu wypowiedzenia umowy o
pracę zawartej na czas nieokreślony oraz upływu 10 lat zatrudnienia - w
odniesieniu do wymiaru urlopu wypoczynkowego).
ODPOWIEDŹ BIURA PROMOCJI I MEDIÓW
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 18 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE ZASAD DOKONYWANIA POTRĄCEŃ Z DWÓCH ŚWIADCZEŃ
Zakres i warunki dokonywania potrąceń z wynagrodzenia pracownika regulują
przepisy art. 87 - 91 Kodeksu pracy. Ochronie
wynagrodzenia w zakresie potrąceń podlegają wszystkie składniki wynagrodzenia
za pracę, stałe i dodatkowe, niezależnie od ich formy (gotówkowa lub w naturze)
oraz częstotliwości wypłaty (miesięczne lub za okresy dłuższe). Zgodnie z art.
87 § 8 k.p. potrąceń należności z wynagrodzenia
pracownika w miesiącu, w którym są wypłacane składniki wynagrodzenia za okresy
dłuższe niż 1 miesiąc, dokonuje się od łącznej kwoty wynagrodzenia
uwzględniającej te składniki wynagrodzenia. W takim przypadku ograniczenia w
dokonywaniu potrąceń pod postacią granic i kwot wolnych od potrąceń mają
zastosowanie do kwoty wynagrodzeń przypadających do wypłacenia w danym
miesiącu. Na warunkach określonych w tych przepisach następują potrącenia m.in.
z dodatkowego wynagrodzenia rocznego (art. 87 § 5 k.p.).
Dodatkowe
wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach państwowej
lub samorządowej sfery budżetowej na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 grudnia
1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej
(Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z późn.
zm.). W świetle art. 5 ust. 1 i 2 ustawy, dodatkowe wynagrodzenie roczne jest
wypłacane z wyodrębnionych na ten cel środków na wynagrodzenia, nie później niż
w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku,
za który przysługuje to wynagrodzenie. Zgodnie z opinią Głównego Inspektoratu
Pracy, przedstawioną w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r., (znak: GNP-364/306072-43-1/12),
jeżeli w danym miesiącu następuje wypłata wynagrodzenia za pracę oraz dodatkowego
wynagrodzenia rocznego, to oba te świadczenia należy zsumować i od tak ustalonej
kwoty dokonać potrącenia stosując kwotę wolną określoną w art. 871 lub
art. 91 § 2 k.p.
STANOWISKO MINISTERTSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 15 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE KOLEJNOŚCI LICZENIA URLOPU
PROPORCJONALNEGO
Sposób
ustalania urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym w związku z
korzystaniem z urlopu wychowawczego, trwającego co najmniej miesiąc, w roku
kalendarzowym, w którym pracownik nabył prawo do
urlopu wypoczynkowego 1 stycznia, reguluje art. 1552 § 2 k.p.
Na
podstawie tego przepisu, jeżeli okres urlopu wychowawczego trwającego co
najmniej miesiąc przypada po nabyciu przez pracownika prawa do urlopu
wypoczynkowego w danym roku kalendarzowym, wymiar tego urlopu osoby
powracającej do pracy w ciągu tego samego roku
kalendarzowego ulega proporcjonalnemu obniżeniu. Chyba że przed rozpoczęciem
tego okresu pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub wyższym
wymiarze. Przy ustalaniu wymiaru proporcjonalnego urlopu na podstawie art. 1552
k.p. kalendarzowym miesiąc pracy
odpowiada 1/12 wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi (art. 1552a
§ 1 k.p.), a niepełny dzień urlopu zaokrągla się w
górę do pełnego dnia (art. 1553 § 1 k.p.).
Ustalając
wymiar proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego pracownicy korzystającej z urlopu
wychowawczego (od 1 marca do 30 września 2013 r.), uwzględnia się okresy
przepracowane u pracodawcy, wyłączając okres urlopu wychowawczego (czyli 7
miesięcy). Zatem pracownicy, o której mowa w przykładzie, będzie przysługiwał
urlop wypoczynkowy w wymiarze 11 dni (1/12 × 5 miesięcy pracy
× 26 dni urlopu wypoczynkowego = 10,83, po zaokrągleniu 11 dni).
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 21 maja 2013 r., str. D3)
STANOWISKO DEPARTAMENTU PRAWA PRACY W
MINISTERSTWIE PRACY I
POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 11 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE ZASAD ROZLICZANIA ŁĄCZONEJ PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ
Nawiązując do nadesłanego pisma dotyczącego stosowania niektórych przepisów rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie
należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (
Dz.U. poz. 167) Departament Prawa Pracy w MPiPS zajmuje następujące stanowisko. Zgodnie z §
21 rozporządzenia, w przypadku odbywania podróży zagranicznej w połączeniu z
przejazdem na obszarze kraju, przepisy rozdziału 2 stosuje się odpowiednio.
Zdaniem Departamentu odcinki podróży krajowej – odpowiednio poprzedzający
moment rozpoczęcia podróży zagranicznej i odbywany po przekroczeniu granicy
polskiej w drodze powrotnej – należałoby traktować rozdzielnie. Oznaczałoby to,
że czas tych podróży nie podlegałby sumowaniu. Rozpoczęcie podróży zagranicznej
w chwili przekroczenia granicy polskiej, w ocenie Departamentu, oznacza
przerwanie czasu trwania podróży krajowej.
Jednocześnie Departament informuje, że do właściwości Ministerstwa Pracy i
Polityki Społecznej nie należy zajmowanie stanowiska odnośnie stosowania
przepisów prawa jak i wydawanie opinii dotyczących przykładowych lub konkretnych
stanów faktycznych. Opinie
prawne Departamentu nie są wiążące dla stron stosunku pracy,
sądów pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 5 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE ZASAD OPOWIEDZIALNOŚCI PRZY TRANSFERZE
ZAKŁADU
Art.
231 § 2 k.p. przewiduje odpowiedzialność
solidarną dotychczasowego i nowego pracodawcy za zobowiązania wynikające ze
stosunku pracy, które powstały przed przejściem
części zakładu pracy na innego pracodawcę. Według
utrwalonej wykładni Sądu Najwyższego brak szczególnej regulacji dotyczącej
odpowiedzialności za tego rodzaju zobowiązania w razie przejęcia zakładu pracy w całości oznacza, że odpowiada za nie nowy
pracodawca. Taki pogląd wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z 23 listopada 2006 r.
(I PK 57/06, OSNP z 2008 r., Nr 1-2, poz. 4).
Stwierdził, że „w razie przejścia całości zakładu pracy
na nowego pracodawcę i likwidacji pracodawcy dotychczasowego, za zobowiązania
wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed
przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę,
odpowiedzialny jest tylko nowy pracodawca (art. 231 § 1 i 2 k.p.)”. W uzasadnieniu SN podkreślił, że z mocy regulacji
zawartej w § 1 nowy pracodawca stał się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
Według
wyroku SN z 17 lutego 1999 r. (I PKN 569/98, OSNAPiUS
z 2000 r., Nr 7, poz. 259) nieprzejęcie pracownika w
trybie art. 231 § 1 k.p. na skutek
rozwiązania stosunku pracy przed przejęciem zakładu
nie wyklucza następstwa prawnego podmiotu przejmującego w zakresie roszczeń
wynikających z bezprawnego rozwiązania umowy o pracę przez dotychczasowego
pracodawcę.
W
uzasadnieniu uchwały z 7 lipca 2000 r. (III ZP 16/00, OSNAPiUS
z 2000 r., Nr 23, poz. 847) Sąd Najwyższy wyraził
pogląd, że gdy przejęciu całości zakładu pracy nie
towarzyszy likwidacja dotychczasowego pracodawcy, to w rachubę może wchodzić
ewentualnie odpowiedzialność in solidum
poprzedniego i nowego pracodawcy. Natomiast gdy jest inaczej, to – w razie
braku odmiennych uregulowań prawnych, przewidujących np. następstwo prawne po
zlikwidowanym pracodawcy – odpowiedzialny jest tylko nowy pracodawca, albowiem
z mocy art. .231 § 1 k.p. stał się on
stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Następstwo
takie i określony zakres przejęcia praw i obowiązków może wynikać wprost z
konkretnego przepisu prawa, z aktu administracyjnego, czynności prawnej czy
innego zdarzenia prawnego (por. uchwała z 22 lutego 1994 r., I PZP 1/94, OSNAPiUS z 1994 r., Nr 2, poz.
23.
Także
za zobowiązania powstałe po przejęciu zakładu odpowiada wyłącznie nowy
pracodawca.
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 17 maja 2013 r., str. D8)
STANOWISKO ZUS
Z 4 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE SKŁADEK NA FUNDUSZ EMERYTUR POMOSTOWYCH
Zgodnie
z art. 35 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych składka na FEP powinna być
opłacana za okres od 1 stycznia 2010 r. za pracownika, który spełnia łącznie następujące
warunki:
· urodził się po
31 grudnia 1948 r.,
· wykonuje prace w
szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o których mowa w art. 3
ust. 1 i 3 ustawy pomostowej.
Płatnik
składek musi więc opłacać składkę na FEP ze wszystkich spełniających powyższe
warunki, w tym także za tych, którzy wykonują prace w szczególnych warunkach
lub o szczególnym charakterze w niepełnym wymiarze czasu pracy.
W
myśl art. 35 ust. 2 ustawy pomostowej obowiązek opłacania składek na FEP za
pracownika, o którym mowa w ust. 1, powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania
przez niego pracy w szczególnych warunkach lub o
szczególnym charakterze, a ustaje z dniem zaprzestania wykonywania tych prac.
Okres od dnia rozpoczęcia wykonywania pracy w
szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia zaprzestania
wykonywania takiej pracy należy rozumieć jako okres
od dnia zatrudnienia pracownika na stanowisku pracy,
na który, wykonywana jest praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym
charakterze, do dnia ustania zatrudnienia na tym stanowisku. Przepisy mówiące o
konieczności zatrudnienia na cały etat mają znaczenie jedynie przy ubieganiu
się o ustalenie prawa do emerytury pomostowej. Nie ma to natomiast znaczenia
dla obowiązków pracodawcy, który musi zamieścić stanowiska w ewidencji prac w
szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze oraz odprowadzać składki na
FEP.
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 7 maja 2013 r., str. D3)
STANOWISKO MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z 3 KWIETNIA 2013 R.
W SPRAWIE STOSOWANIA WEKSLI JAKO ZABEZPIECZENIA ROSZCZEŃ PRACODAWCY W
STOSUNKACH PRACY
W związku z interpelacjami poselskimi oraz
komentarzami prasowymi dotyczącymi występowania praktyki stosowania weksla w
celu zabezpieczenia roszczeń wobec pracownika powstałych ze stosunku pracy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawia
następującą informację:
1. Posługiwanie się wekslem do
zabezpieczenia roszczeń pracodawcy wobec pracownika powstałych ze stosunku pracy – jest działaniem niezgodnym z prawem. Podstawą
takiego działania pracodawcy nie może być art. 300 Kodeksu pracy,
zgodnie z którym w sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje
się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z
zasadami prawa pracy. Oznacza to, że artykuł 300
Kodeku pracy nie przewiduje możliwości stosowania w
sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy
innych przepisów prawa cywilnego niż Kodeks cywilny, zatem także ustawy z dnia
28 kwietnia 1936 r. – Prawo wekslowe.
2. Przeciwko stosowaniu weksli do
zabezpieczenia roszczeń pracodawcy wobec pracownika powstałych ze stosunku pracy przemawia także to, że w Kodeksie pracy
zostały wyraźnie uregulowane zasady odpowiedzialności pracownika wobec
pracodawcy z tytułu:
-
szkody
wyrządzonej w jego mieniu wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania
obowiązków pracowniczych (art. 114 – 127 k.p.),
-
nieuzasadnionego
rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z powołaniem się na ciężkie
naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy względem pracownika (art. 55 § 11
k.p.),
-
umowy o
zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy
(art. 1001 k.p.),
-
zwrotu
kosztów dodatkowych świadczeń poniesionych przez pracodawcę na podnoszenie
kwalifikacji zawodowych przez pracownika (art. 1035 k.p.).
3. Posługiwanie się wekslem w
sytuacjach, gdy pracownik jest obowiązany rozliczyć się z pracodawcą z roszczeń
powstałych w ramach stosunku pracy pozostawałoby
także w sprzeczności z ochronną funkcją prawa pracy.
Trzeba bowiem mieć na uwadze, że zabezpieczenie roszczeń pracodawcy za pomocą
weksla modyfikowałoby na niekorzyść pracownika zasady wynikające z Kodeksu pracy dotyczące m.in. rozłożenia ciężaru dowodu przy
odpowiedzialności materialnej pracownika, czy też właściwość sądu w razie sporu
między pracodawcą a pracownikiem.
4. Pogląd o braku możliwości stosowania
weksla do zabezpieczenia roszczeń pracodawcy wobec pracownika powstałych ze
stosunku pracy znajduje także uzasadnienie w
orzecznictwie Sądu Najwyższego. Sąd ten w wyroku z dnia 26 stycznia 2011 r.
(sygn. akt PK 159/10, Lex nr
786374) stwierdził, że „Przepisy i zasady prawa pracy,
w szczególności zawarte w dziale V Kodeksu pracy,
wykluczają wystawianie weksla gwarancyjnego jako środka zabezpieczenia roszczeń
o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracownika w mieniu pracodawcy, co
oznacza, że taki weksel jest nieważny z mocy prawa (art. 18 § 2 k.p. w związku z art. 114-127 k.p.
oraz a contrario
art. 300 k.p.). Nabywca weksla nie może zatem
dochodzić zaspokojenia na jego podstawie.”.
(Rzeczpospolita, Prawo i Praktyka z 8 kwietnia 2013
r., str. D6)
ODPOWIEDŹ ZUS
Z 28 MARCA 2013 R.
W SPRAWIE USTALANIA PODSTAWY WYMIARU ZASIŁKU
Zgodnie
z treścią art. 17 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa (tekst jednolity – Dz.U. z 2010
r., Nr 77, poz. 512 ze zm.), ubezpieczony wykonujący
w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę
zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w
sposób niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo
do zasiłku za cały okres tego zwolnienia.
Przepis
art. 36 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. stanowi, że podstawę
wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu będącemu
pracownikiem stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12
miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność
do pracy.
Podstawy
wymiaru zasiłku nie ustala się na nowo, jeżeli między okresami pobierania
zasiłków zarówno tego samego rodzaju, jak i innego rodzaju nie było przerwy
albo przerwa była krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe (art. 43 ww. ustawy). W
takim przypadku, podstawę wymiaru kolejnego zasiłku stanowi kwota przyjęta jako
podstawa wymiaru zasiłku przysługującego za wcześniejszy okres.
W
opisanym przypadku pracownik w grudniu 2012 r. stał się niezdolny do pracy z powodu choroby. Ponieważ wykorzystał on zwolnienie
od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia,
stracił prawo do zasiłku chorobowego za cały okres
tego zwolnienia. W marcu 2013 r. pracownik stał się ponownie niezdolny do pracy z powodu choroby.
Podstawę
wymiaru świadczeń z tytułu choroby przysługujących za okres niezdolności do pracy przypadający w marcu 2013 r. stanowi przeciętne
miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych
poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy,
tj. za okres od marca 2012 r. do lutego 2013 r. W opisanym przypadku przepis
art. 43 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. nie ma zastosowania, gdyż w związku z
wykorzystaniem zwolnienia od pracy w sposób niezgodny
z jego celem, prawo do zasiłku za grudzień 2012 r.
nie przysługiwało, zatem podstawa wymiaru zasiłku nie była ustalana.
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 29 kwietnia 2013 r., str. D9)
ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECNZEJ
Z 26 MARCA 2013 R.
DOTYCZĄCA STOSOWANIA NIEKTÓRYCH PRZEPISÓW ROZPORZĄDZENIA
MPiPS Z 29 STYCZNIA 2013 R. W SPRAWIE NALEŻNOŚCI PRZYSŁUGUJĄCYCH
PRACOWNIKOWI ZATRUDNIONEMU W PAŃSTWOWEJ LUB SAMORZĄDOWEJ JEDNOSTCE SFERY
BUDŻETOWEJ Z TYTUŁU PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ
(Dz. U z 2013 r., poz. 167)
Departament
Prawa Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej zajmuje następujące
stanowisko. W świetle przepisów § 7 rozporządzenia, dieta w czasie podróży
krajowej jest przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia i wynosi
30 zł za dobę podróży (ust. 1). Należność z tytułu diet oblicza się za czas od
rozpoczęcia podróży krajowej (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu) po wykonaniu
zadania służbowego, w sposób określony w ust. 2. Należność pracownika z tytułu
diet ulega stosownemu zmniejszeniu bądź nie występuje, jeśli pracownik miał
zapewnione bezpłatne wyżywienie podczas podróży służbowej. W przypadku
przedstawionym w piśmie, tj. jeśli podróż służbowa trwała od 8 do 12 godzin, a
pracownik miał zapewniony obiad, należność z tytułu diety nie występuje.
Obliczona zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 lit. b połowa diety
(15 zł) podlega bowiem zmniejszeniu o koszt obiadu, tj. o 15 zł (50% z 30 zł =
15 zł).
Jednocześnie
informujemy, że do właściwości Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej nie należy zajmowanie stanowiska odnośnie
stosowania przepisów prawa, jak i wydawanie opinii dotyczących przykładowych
lub konkretnych stanów faktycznych. Opinie prawne MPiPS
nie są wiążące dla stron stosunku pracy, sądów pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy.
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 11 kwietnia 2013 r., str. D8)
ODPOWIEDŹ ZUS
Z 20 MARCA 2013 R.
W SPRAWIE ZASIŁKU OPIEKUŃCZEGO
ZA DZIECKO PRZEBYWAJĄCE W SZPITALU
Dowodem
stwierdzającym konieczność osobistego sprawowania opieki nad chorym członkiem
rodziny jest zaświadczenie lekarskie wystawione na druku ZUS ZLA będące
zwolnieniem od pracy i dokumentem wymaganym do
wypłacenia zasiłku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie decyduje, czy w
konkretnej sytuacji lekarz powinien orzec o konieczności sprawowania opieki. O
tym, czy stan zdrowia dziecka uzasadnia konieczność sprawowania nad nim opieki
przez konkretną osobę, orzeka lekarz leczący. Dotyczy to także przypadków, gdy
konieczne jest sprawowanie opieki nad dzieckiem przebywającym w szpitalu.
Zaświadczenie
lekarskie ZUS ZLA stwierdzające konieczność opieki nad chorym dzieckiem lekarz
wystawia po przeprowadzeniu bezpośredniego badania dziecka, uwzględniając
okoliczności sprawy. Zaświadczenie to jest dowodem, na podstawie którego
ustalane jest prawo do zasiłku opiekuńczego.
Do
ustalenia prawa i wypłaty zasiłku opiekuńczego nie są wymagane inne dokumenty
niż te określone w ustawie zasiłkowej i rozporządzeniu. Zasady ustalania prawa
i wypłaty zasiłku opiekuńczego regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 1999 r. o
świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego
w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2010 r., nr 77, poz. 512 ze zm.) oraz rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie
określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobowego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2012 r., poz. 444).
(Rzeczpospolita,
Prawo i Praktyka z 26 marca 2013 r., str. D6)